Älskar du fotboll men har inte börjat spela själv än? Då är du verkligen inte den enda. Det spelar ingen roll hur gammal du är, alla kan börja spela fotboll när de vill. Det finns flera hobbylag både för barn och vuxna på flera platser runt om i Sverige. Det bästa är om det finns ett lag i närheten där du bor så du inte behöver resa flera mil varje gång för att spela. Skulle det däremot inte finnas ett klubb för dig i närheten kan du prata med några vänner och skapa ett eget lag, eller endast spela för skojs skull.

Vill du spela mot andra lag bör du dock ta kontakt med en klubb. Det kommer göra sporten mer spännande om du inte spelar mot samma personer hela tiden.

För att komma igång med sporten är det viktigt att du först lär dig vilka regler som gäller. Detta kan dock de flesta som har tittat på flera matcher. Men skulle du vara helt ny kan det vara bra att du läser om vad som är okej när du spelar och vad som är ”olagligt” innan du beger dig ut på fotbollsplanen.