Under de senaste åren har Cristiano Ronaldo nämnts som en av de bästa fotbollsspelarna i världen. Den andra spelaren är Lionel Messi, men vem av dem som är bäst beror lite på vem du frågar. De är båda utmärkta spelare. Ronaldo föddes år 1985 på Madeira och trots att han anses vara lite äldre än andra spelare visar han i varje match varför han är en av de bästa. Han är bland annat känd för sina ofantliga långskott samt explosiva löpningar. Han har under sin karriär spelat i många av världens bästa lag, i nuläget (2021) spelar han som anfallare för Portugals herrlandslag samt för Manchester United. För många är han dock mest känd för att ha spelat för Real Madrid och Juventus.

Fortsätter han hålla samma höga nivå som hittills kommer Ronaldo antagligen fortsätta vara en av de bästa spelarna ett antal år framöver.

Början av karriären

Det är lätt att anta att Ronaldos karriär verkligen började när han spelade för Spanien, men han började faktiskt fotbollskarriären tidigare än så. Cristiano Ronaldo kommer ursprungligen från Madeira och han började spela fotboll för skojs skull som barn. Men allt eftersom började hans talang uppmärksammas av fler och fler. Det ledde till att portugisiska storklubbar började flockas kring honom. Han skrev på ett kontrakt som 12-åring för Sporting Lissabon, vilket är en av de större klubbarna i Portugal. Det var hos denna klubben som Ronaldo fick en fotbollsfostran. Debuten i A-laget gjorde han drygt fem år senare och det började pratas om att flytta honom till en annan av de större lagen i Europa, bland annat Arsenal samt Barcelona.

Men i slutet blev det Manchester United som lyckades fånga upp honom. Det var tack vare Sir Alex Ferguson, en legendarisk tränare, som tack vare sitt inflytande han hade på Ronaldo som övertygade honom att komma och börja spela för Manchester United.

Som spelare för Manchester United fick Ronaldo snabbt ett stort ansvar. Han blev även en riktig publikfavorit tack vare sina spektakulära mål och snabba finter. Han var även med och van både FA-cupen och Champions League. Men trots sin stora framgång i laget lyckades han ändå bli lockad till att börja spela för Real Madrid vilket också visade sig vara ett smart val. Även här tog han sig och laget till en stor succé.

Största framgången

Det var sommaren år 2016 som en av Cristiano Ronaldos största framgångar dök upp, och det var när han lyckades skjuta hem ett EM-guld till Portugal. Trots att lagkaptenen råkade ut för en skada rätt tidigt visade laget en väldigt stor styrka genom att slå Frankrikes lag, det blev 1-0, och detta ledde till Portugals första EM-guld.