Fotboll är en av världens mest populära sporter. De allra flesta känner nog till lite om sporten, även om de kanske inte är jätteintresserade. Men trots populariteten finns det saker som många inte känner till. Här kommer exempel på några roliga fakta om fotboll.

Intressanta fakta om fotboll

1. Ett rött kort inom fotboll innebär att spelaren inte får delta längre. Spelaren José Barista fick ett rött kort 56 sekunder in i en match vilket gör det till det allra snabbaste röda kortet. Detta skedde i en VM-match som spelades år 1986 mot Skottland.

2. På cirka fyra fotbollsmatcher har en fotbollsspelare sprungit ungefär lika långt som ett maraton. Under fotbollssäsongen blir detta flera maratonlopp för alla spelare.

3. Förutom klassisk fotboll finns det dessutom någonting som heter robotfotboll. Det fungerar på samma sätt som vanlig fotboll, skillnaden är dock att det är robotar som spelar.

4. Under en vanlig fotbollsmatch kommer alla spelare hålla bollen runt 2 % av tiden. Varje spelare kommer var 5:e sekund byta riktning samt accelerera upp till 60 gånger.

5. Brasilien anses ha ett av världens bästa landslag. Det sägs att Norge är det enda land som lyckats spela mot Brasilien och vunnit. Norge har vunnit två matcher mot landet samt spelat två matcher som slutade i oavgjort.

6. I Dr Congo år 1988 sägs det att ett helt lag omkom. Blixten slog ner och sägs ha träffat alla spelare i fotbollslaget som spelade på hemmaplan. Däremot klarade sig hela motståndarlaget. Runt 30 volontärer och åskådare fick dock brandskador. Enligt befolkningen i området hade hemmalaget en förbannelse på sig tack vare en häxdoktor.

7. Den sista oktober år 2002 på Madagaskar skedde det allra högsta matchresultatet på 149-0. Dock var detta tack vare laget som förlorade, de protesterade mot domarbeslutet som skedde i en tidigare match genom att skjuta mål i sitt egna nät. Motståndarlaget gjorde inte ett enda mål, utan alla mål gjordes av det protesterande laget.

8. När det blev bestämt att Neil Armstrong skulle åka till månen hade han planer på att ta med en fotboll. Men efter att NASA fick veta detta satte de stop för planen eftersom de ansåg att en fotboll inte var amerikansk nog så det blev ingen fotboll på månen.