Champions League anses vara den allra mest prestigefyllda fotbollsturneringen, och Europa League hamnar just efter. Dock finns det de personer som inte håller med om detta. De anser istället att Europa League är bättre eftersom det är fler fotbollslag som får möjligheten att visa sina färdigheter. Detta beror på att det är lättare för mindre lag att kvalificera sig till Europa League jämfört med Champions League.

Turneringen hette tidigare UEFA-cupen men fick sitt nya namn åren 2009/2010. Sevilla, vilket är en spansk klubb, är den med flest antal segrar. De har vunnit hela 6 titlar sedan år 2006. Spanien är ett av de länder som dominerar många turneringar som spelas i Europa. Det är även det landet som ofta ligger bland de bästa i Champions League. Liverpool är dock en annan klubb som många gånger gör väldigt bra ifrån sig i Europa League.

Anledningen till varför klubbar kämpar med att vinna cupen beror på att det ger laget chansen att spela i Champions League året därpå. Om du inte är intresserad av fotboll kan det kännas väldigt förvirrande med alla olika turneringar. Du kan dock läsa mer hos Expressen eller Aftonbladet om alla olika turneringar.