När det kommer till fotboll är det främst herrfotboll det pratas om. Men damfotbollen har fått en riktig uppsving under senaste tiden, framförallt här i Sverige. Det är bland annat tack vare Sveriges damlandslag som nått stora framgångar i flera mästerskap. Här i landet pågår det dessutom en debatt om jämställdhet om att damfotbollsspelare ska få samma villkor som manliga fotbollsspelare.

Den högsta serien i Sverige för damer är Damallsvenskan. Den spelades första gången år 1988, tidigare fanns det olika damserier, men de var uppdelade i Division 1-varianter. En riktig elitserie fanns alltså inte. Idag står en hel del på spel eftersom de två lagen som är bäst kommer få plats i Champions League och i Europa League. Det är väldigt prestigefyllt att få delta i den här cupen, precis som det är på herrsidan.

FC Rosengård är den klubben som under flera år dominerat Damallsvenskan. Det är även de som vunnit flest antal titlar (12 stycken) sedan cupen startade. När det pratas om svenska mästare inom damfotboll är det dessutom FC Rosengård som oftast kommer upp först. Umeå IK är dock ett annat fotbollslag som även dominerat. De har sammanlagt sju titlar och blev tyvärr nedgraderade år 2017 efter att ha spelat i den högsta serien i 19 år. Dock lyckades de ta sig tillbaka till Damallsvenskan år 2019. Ett par andra lag som deltar i serien är Växjö DFF och Linköpings FC.

Mer jämställdhet inom fotbollen

Ett sätt Sverige har försökt skapa mer jämställdhet inom fotbollen är att visa fler matcher på TV. Under en säsong kan du därför se fler dammatcher på olika tv-kanaler. De avgörande matcherna anses dock vara de viktigaste.